Kleurgebruik in logo design

Kleurgebruik logo design

Kleur is emotie. We zijn er in ons dagelijks leven niet mee bezig, maar onbewust worden onze zintuigen geprikkeld door kleuren. Elke kleur roept een eigen emotie op: rood en geel vallen bijvoorbeeld erg op, terwijl blauw en groen over het algemeen meer rustgevende kleuren zijn.

Overal waar we kijken wordt kleur gebruikt. In veel gevallen is de kleur die je ziet met een bewuste reden gekozen. Denk maar eens aan de kleur van de muren van je woonkamer of de decoratie die je hebt uitgezocht voor je huis.

Kleurgebruik grafische vormgeving

Kleur kan heel breed uitgemeten worden, maar ik wil het graag houden bij kleurgebruik met betrekking tot grafische vormgeving en logo design. Ik hoop je met dit artikel meer inzicht te geven in de denkwijze van grafische ontwerpers als het aankomt op kleurkeuze voor een ontwerp. Uiteraard wordt het kleurgebruik bepaald in overleg met de klant, maar als ontwerper is het wel mijn taak om de klant advies te geven, zeker op het gebied van kleur.

Eigenlijk is de essentie van kleurgebruik met betrekking tot logo design het beste te illustreren aan de hand van een aantal voorbeelden. Ik zal een aantal bekende logo’s als voorbeeld gebruiken.

Logo McDonalds

McDonalds logoWe kennen allemaal het logo van McDonalds: de grote gele M op een rode achtergrond. Deze kleurcombinatie is niet uit de lucht komen vallen, maar met opzet gekozen. De kleur rood stimuleert namelijk onbewust onze eetlust en de kleur geel staat bekend om zijn jeugdigheid en zijn opvallende karakter.

Logo Hallmark

Logo HallmarkEen ander mooi voorbeeld is het logo van Hallmark. De creatieve breinen van Hallmark hebben gekozen voor een Koninklijk imago. Dit uiten ze in de vorm van het kroontje als beeldmerk en de kleur paars die ons brein met Koninklijk associeert. De kleur paars wordt tevens vaak gebruikt voor logo’s van luxe producten.

Kleuren en hun betekenis in logo design

Wanneer er kleur moeten worden bepaald voor een logo of een grafische ontwerp, wordt er over het algemeen gekeken naar de primaire (rood, geel en blauw) en secundaire (oranje, groen en paars) kleuren, aangevuld met neutrale tinten als zwart, grijs en wit.

Rood

Rood is een sterke kleur die sterke emoties opwekt zoals liefde, passie en eetlust. Rood wordt vaak gebruikt door restaurants en logo’s van etenswaren en is een opvallende kleur die wordt gebruikt om de aandacht te trekken, denk maar eens aan de uitverkoop.

Geel

Geel is een warme, opvallende kleur die vaak wordt gebruikt om de aandacht te trekken. Geel straalt positiviteit en jeugdigheid uit. Van de kleur geel worden we blij.

Blauw

In tegenstelling tot geel is blauw is een rustgevende kleur. De kleur blauw wordt veruit het vaakst gebruikt in logo’s, omdat het vertrouwen, kracht en succes uitstraalt.

Oranje

Bij de kleur oranje denken wij Nederlanders natuurlijk meteen aan het Nederlands elftal. Op zich een grappig voorbeeld, want de kleur oranje staat voor plezier, creativiteit en enthousiasme. In de trant van logo design is Fanta een mooi voorbeeld, denk maar eens aan de vrolijke tv-reclames.

Groen

De kleur groen wordt vaak gebruikt door bedrijven die de natuur een warm hart toedragen, bijvoorbeeld het logo van Animal Planet. Groen staat daarnaast ook voor vernieuwing, harmonie en positiviteit.

Paars

Zoals het voorbeeld van Hallmark reeds illustreerde staat de kleur paars voor exclusiviteit, luxe en een Koninklijk karakter. Paars wordt ook vaak gebruikt in logo’s van verzorgingsproducten, omdat vrouwen zich aangetrokken voelen tot deze kleur.

Neutrale tinten

Naast bovenstaande kleuren wordt in logo design vaak ook een neutrale tint toegevoegd om de balans te bewaren. Als je alleen kleur zou gebruiken zou het té veel worden. Wit, grijs en zwart zijn goed te combineren met vrijwel alle kleuren en zorgen voor rust in het totaalplaatje.

Zoals je hebt gelezen heeft iedere kleur zijn betekenis én meerwaarde in een logo. Met de juiste kleur biedt je logo nét dat beetje extra en blijft het in ons geheugen hangen!

Logo laten ontwerpen

Ben je op zoek naar een sterk logo wat zich richt op de kernwaarden van jouw bedrijf? Ik help je graag met het ontwerpen van een logo mét de juiste kleur voor jouw bedrijf. Voor een éénmalige investering van € 299 bespreken we je wensen en ontvang je een logo op maat! Meer informatie vind je op de pagina: Logo laten ontwerpen.