Facebook bedrijfspagina maken (tutorial)

facebook-bedrijfspagina-maken

Je hebt er vast wel van gehoord via collega’s, kennissen, leveranciers of iemand anders: de Facebook bedrijfspagina. Een Facebook bedrijfspagina is eigenlijk een website of een blog, maar dan beter (mits mensen je pagina volgen natuurlijk).

Waarom een Facebook bedrijfspagina?

Waarom is het beter? Omdat iemand die jouw pagina liked automatisch jouw updates ontvangt op zijn computer, tablet of smartphone. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone en kijken we dagelijks op onze Facebook account om te kijken wat mensen posten.

Niet alleen kan je met Facebook vrienden en familie volgen, maar ook bedrijven. En dáár komt de Facebook bedrijfspagina van pas!! Met de Facebook bedrijfspagina heb je een eigen Facebook pagina voor je bedrijf waar je leuke nieuwtjes op kunt plaatsen en mensen automatisch bericht krijgen van jouw updates.

Een aantal voorbeelden:

  • Je hebt een nieuw product gelanceerd
  • Aanstaande donderdag heb je een extra koopavond ingepland
  • Je hebt je portfolio van een update voorzien
  • Of je hebt een leuke actie die je kenbaar wilt maken

Zomaar een aantal voorbeelden wanneer een Facebook bedrijfspagina heel nuttig kan zijn.

Hoe een Facebook bedrijfspagina maken?

Een pagina aanmaken gaat heel makkelijk, het kost je hooguit een kwartier aan tijd. De meeste tijd gaat zitten in het opbouwen van een publiek en meerwaarde bieden (later meer over). Laten we beginnen met het aanmaken!

1. Surf naar https://www.facebook.com/pages/create/
2. Kies de optie die het beste bij jouw bedrijf past en vul de betreffende gegevens in

facebook bedrijfspagina opties

3. Log in met je bestaande Facebook account of maak een nieuw business account aan
4. Klik op de link in de bevestigingsmail om je e-mailadres te bevestigen
5. Gefeliciteerd! Je Facebook pagina is aangemaakt! Tijd om in te loggen.

Tip! De URL van de pagina die je net hebt aangemaakt is niet ideaal om te promoten. Claim daarom de zogenaamde Vanity URL, zodat de URL van je Facebook bedrijfspagina er als volgt uit ziet: http://www.facebook.com/DeNaamVanJeBedrijf. Dit claimen doe je via https://www.facebook.com/username

Facebook bedrijfspagina opleuken

Nu je pagina is aangemaakt en je bent ingelogd is het zaak om de Facebook pagina op te leuken! Zo’n pagina is mooi, maar als er niets gebeurt zal niemand je pagina liken.

Begin met je logo/profielfoto en de omslagfoto. Als deze eenmaal zijn toegevoegd zal je pagina er al een stuk beter uitzien. Het is aan te raden om je logo als profielfoto te gebruiken en een mooie afbeelding te kiezen als omslagfoto.

Nog geen logo? Laat je logo ontwerpen door Website delivery!

Voor je omslagfoto kan je ook een op maat gemaakte afbeelding gebruiken, zoals ik heb gedaan voor mijn omslagfoto (zie afbeelding hieronder). Wil jij ook zo’n op-maat-omslagfoto? Mail mij dan even of laat een reactie achter, ik help je graag verder!

facebook pagina website delivery

Nadat je profielfoto en omslagfoto zijn ingesteld geef je jouw bedrijfspagina een omschrijving en voeg je waardevolle bedrijfsinformatie toe, zodat bezoekers weten wat voor vlees zij in de kuip hebben. Klik op het blauwe vlak onder je profielfoto/logo en volg de stappen.

Je eerste Facebook bedrijfspagina post

Nadat je instellingen goed staan is het tijd voor je eerste post op je Facebook pagina! Plaats niet één, maar een aantal berichten, zodat je pagina redelijk gevuld is en de kans groter is dat bezoekers je pagina gaan liken.

Een aantal voorbeelden van je eerste posts:

  • Heet je bezoekers van harte welkom en vertel wat voor updates zij kunnen verwachten
  • Plaats een leuke foto, bijvoorbeeld van je bedrijfspand, de kantine, werkende collega’s of iets dergelijks (geef ze een kijkje achter de schermen, dat vinden volgers altijd leuk!)
  • Deel een link van een interessant artikel wat meerwaarde biedt voor je doelgroep
  • Plaats een link naar je website waar ze meer informatie kunnen vinden over je bedrijf

Zo kan ik nog wel even doorgaan, wees creatief! De essentie van schrijven op Facebook is dat je post meerwaarde moet bieden. Leuke, waardevolle nieuwtjes worden gedeeld en geliked.

Ook een waardevolle tip: start een blog op je website, plaats een korte samenvatting van het artikel op Facebook en voeg een link toe naar het complete artikel wat zich op je website bevindt. Op deze manier breng je ook bezoekers naar je website!

Neem een kijkje op de Website delivery Facebook pagina en doe inspiratie op voor jouw posts op Facebook. Ojah, vergeet niet om de pagina te liken, dan blijf je automatisch op de hoogte!

Zorg ervoor dat je pagina wordt gevolgd!!

Nu je een profielfoto en omslagfoto hebt ingesteld, je bedrijfsinformatie is toegevoegd en je een aantal artikelen hebt geplaatst is het tijd om volgers te krijgen! Net als bij een website geldt: je kan nog wel zo’n mooie website hebben, maar als niemand deze ooit ziet heb je er niets aan!

Hoe zorg je ervoor dat je pagina likes krijgt?

Ik houd van opsommingen, dus hierbij weer een aantal gouden tips:

  • Breng vrienden en familie op de hoogte van je pagina en zorg ervoor dat zij ‘ambassadeur’ worden. Laat zij hun netwerk inschakelen om jouw pagina te liken
  • Heb je een blog op je website? Schrijf een blogbericht!
  • Maak je gebruik van Facebook, Twitter, Linkedin of een ander social platform? Plaats de link naar je Facebook bedrijfspagina en geef ze een reden om je pagina te liken
  • Integreer social media like en share buttons op je website. Like buttons zorgen voor extra likes, share buttons zorgen ervoor dat de content op je website wordt gedeeld. Plaats beide! Ik maak zelf gebruik van Addthis.
  • De Facebook Like Button of Facebook Like Box doen het vaak ook erg goed. Vooral de Like Box is een leuke toevoeging voor je website, want bezoekers zien meteen wie nog meer je pagina leuk vinden.
  • Plaats interessante berichten op je Facebook pagina. Als je bedrijfspagina meerwaarde biedt gaan mensen deze vanzelf delen met anderen.
  • Start een Facebook advertentie campagne om je likes te vergroten. Houd rekening met gemiddeld €0,50 – €1,00 per nieuwe Facebook like, afhankelijk van je pagina meerwaarde en branche. Je hebt zelf je budget en aantal likes in de hand. Begin met een klein budget en experimenteer met je advertentietekst en -foto.

adverteren met google

Heb je hulp nodig met één van bovenstaande punten? Ik help je graag verder! Laat een reactie achter of stuur een mail via het contactformulier.

Succes of geen succes?

Het succes van je Facebook bedrijfspagina valt of staat met het allerbelangrijkste… CONTENT!! Zorg ervoor dat je met enige regelmaat een bericht op je Facebook pagina plaatst! Mijn streven is bijvoorbeeld om minimaal één keer per week iets te plaatsen.

Doorzettingsvermogen en discipline zijn essentieel.

Veel succes!

PS. Was deze tutorial nuttig en heb je met deze info je eigen Facebook bedrijfspagina op kunnen zetten? Laat dan even een link naar je pagina achter in de comments. Vind ik leuk om te zien!