5 tips voor meer bezoekers naar je website!

Hoger in Google

Het succes van je website valt of staat met het aantal bezoekers dat je website telt. Je kan wel een prachtige website hebben, maar als niemand deze weet te vinden heb je er natuurlijk niets aan. Daarom is het uiterst belangrijk dat jouw website wordt gevonden!!

Ik zit nu al jaren in het online marketing vak en ik merk dat SEO (zoekmachine optimalisatie) één van de onderdelen is die mij enorm trekt. Wellicht heeft het te maken met het constant veranderende algoritme van Google waar je als marketeer snel op in moet spelen of de kick van het aantal bezoekers toe te zien nemen. Het laatste speelt denk ik een hele grote rol: het is mijn obsessie om meerdere malen per dagen het bezoekgedrag op mijn website te checken door middel van Google Analytics.

Anyways, ik ben in een goede bui vandaag en wil je een aantal waardevolle tips geven om hoger in Google te scoren en meer bezoekers naar je website te trekken. Wie wil dat nou niet?

Zonder al te diep in de materie te duiken behandel ik vijf tips die je absoluut meer verkeer op gaan leveren ALS je er tijd en energie in wil steken. Want, één ding is zeker: het zal je de nodige tijd en energie gaan kosten. MAAR, dat vergeet je allemaal zodra je structureel meer bezoekers op je website ziet verschijnen!

Let’s start!

Tip 1. Doe uitgebreid onderzoek naar relevante zoekwoorden voor jouw business

Het begint met goede zoekwoorden vinden die relevant zijn voor jouw tak van sport. Verplaats je in jouw klanten. Op welke zoekwoorden denk je dat zij gaan zoeken in Google?

Als je bijvoorbeeld zonnebrillen verkoopt, wil je uiteraard gevonden worden op het zoekwoord zonnebril wat ± 6.600 bezoeken per maand oplevert. De concurrentie op dat zoekwoord is echter zo hevig dat je het als kleinere ondernemer op korte termijn nooit gaat winnen van grote jongens als Zalando.

Daarom is het belangrijk dat je uitgebreid onderzoek doet naar zoekwoorden! De kunst is om zoekwoorden te vinden die én potentieel veel bezoekers opleveren én een lage concurrentie hebben die je kunt verslaan. Mijn credo is: begin klein en bouw je bereik steeds verder uit!

Dit soort informatie hoef je natuurlijk niet uit je duim te zuigen, er zijn tools die je hiermee helpen! De Zoekwoordplanner van Google (gratis, wel een Google account nodig) is waardevol als je wilt weten hoe vaak er maandelijks gezocht wordt op een zoekwoord en een tool als Market Samurai (gratis proefperiode) is ideaal om te onderzoeken hoe hevig de concurrentie is.

Google Keyword tool

Tip 2. Optimaliseer je website voor Google

De juiste zoekwoorden vinden is belangrijk, maar jouw website optimaliseren op basis van deze zoekwoorden is net zo belangrijk. Google moet namelijk zien dat jouw website zich focust op de eerder gekozen zoekwoorden.

Het optimaliseren van je website is eigenlijk een heel breed begrip. Je moet er namelijk voor zorgen dat de content, titels, omschrijvingen, url’s en headers allen geoptimaliseerd zijn voor de door jouw gekozen zoekwoorden. Verder is het zeer wenselijk dat je website een duidelijke navigatiestructuur heeft, over een sitemap beschikt, het laden van de website niet te lang duurt, je binnen de website verwijst naar andere pagina’s (interne links) en je website een design heeft wat de bezoekers vasthoudt!

Als deze termen te veel abracadabra voor je zijn, help ik je graag met het optimaliseren van je website om hoger in Google te scoren! Je kan ook een website laten maken waarbij ik deze standaard optimaliseer voor Google. Anyways, op naar de volgende tip!

Tip 3. Verzamel kwalitatieve links naar jouw website

Nog steeds één van de belangrijkste punten als het gaat om een hoge ranking in Google is de kwaliteit van je backlinks én het aantal backlinks. Abracadabra weer? Ik zal het je uitleggen.

Een backlink is een link van een andere website die verwijst naar jouw website. Doordat een website naar jouw website verwijst ziet Google dat deze wordt gewaardeerd door een ander. De kwaliteit van de backlink wordt bepaald aan de hand van de zogenaamde Pagerank, een score van 0 tot 10. Een grote website als Twitter heeft een Pagerank 10 en een nieuwe website begint bij Pagerank 0. Hoe hoger de Pagerank, hoe meer waarde de link naar jouw website heeft.

Het is de kunst om links te verkrijgen van websites met een hoge Pagerank. Hoe meer backlinks jouw website heeft, hoe hoger jouw website zal gaan scoren in de zoekresultaten.

Let op! Het verzamelen van backlinks (ook wel linkbuilding genoemd) is een continu proces waar veel tijd in gaat zitten. Je moet immers actief andere partijen benaderen en specifiek vragen om een link naar jouw website. Maargoed, je wilt meer bezoekers, of niet?! Als je het goed wilt doen kost dat gewoon tijd…

Tip 4. Social media!!

Straight to the point: social media is in 2013 het meest belangrijke onderdeel van een goede ranking in Google. De invloed van social media is onmiskenbaar groot. En eigenlijk is dit best logisch. Als je er over nadenkt zijn social media een soort van linkbuilding 2.0. Bezoekers delen immers jouw website of artikelen en aan de hand daarvan ziet Google dat jouw website belangrijk is.

Investeer dus tijd in het opzetten en onderhouden van social media kanalen!

Bij voorkeur (van Google) kies je niet alleen voor Facebook, maar ook voor Google+, Twitter, Pinterest en Linkedin. The more the better. Volgens Google dan. Je moet het natuurlijk wel bijhouden. En daar gaan veel ondernemers de mist in. Je ziet dat te veel ondernemers social media kanalen opzetten, maar er vervolgens niets meer mee doen. Doe het dan niet! Begin alleen met social media als je er tijd en energie in wilt steken.

Afijn, terug naar social media en de ranking van jouw website in Google. Het is belangrijk dat je één of meerdere kanalen opzet en deze gebruikt om bezoekers aan jou te binden. Bouw een groep volgers op en zorg dat zij jou blijven volgen door berichten en foto’s te plaatsen die meerwaarde bieden. Berichten met meerwaarde worden weer gedeeld met vrienden en voilà, je stijgt in de rankings van Google!

Facebook pagina

Tip 5. Zorg ervoor dat jouw website meerwaarde biedt

Eigenlijk komt het allemaal neer op het volgende: zorg ervoor dat jouw website meerwaarde biedt! Volgens Google is het allerbelangrijkste dat jouw website meerwaarde heeft voor anderen. Google heeft niets aan een website die identiek is aan een concurrent van jou.

Zorg er dus voor dat jouw website unieke content biedt en verpak het op je eigen manier! Wees origineel, creatief en vooral jezelf!

Daar wil ik het bij laten. Ik hoop dat mijn artikel een meerwaarde heeft voor jou en dat je het kunt gebruiken om meer bezoekers naar je website te trekken en meer rendement te halen uit jouw website.

Tot ziens!